MAD emergent art center en Open Data Eindhoven presenteren
Play the Future – Stadslab Eindhoven
Stadslab Eindhoven is een open laboratorium voor experimenten en onderzoek naar de hybride stad van de toekomst. Met open data, social media en sensor netwerken worden nieuwe lagen van de werkelijkheid zichtbaar. 7 dagen installaties, demonstraties en forum discussie in de Witte Dame.
—-
Installaties op de expositie
Trending Topics Live!
Trending Topics Live! laat zien hoe cultureel erfgoed op een geheel nieuwe manier gepresenteerd kan worden aan een breed publiek. De installatie wordt aangestuurd door de digitale informatie die door de actualiteit in de regio en de sociale media-uitingen van de bezoekers van de Dutch Technology Week en inwoners van Eindhoven worden gegenereerd. Lokale nieuwsfeiten en conversaties op sociale media worden geanalyseerd, om zo de ‘trending topics’ van dit moment in kaart te brengen. Deze trending topics worden gevisualiseerd door deze te koppelen aan audiovisueel archiefmateriaal (in totaal zijn er 25.000 digitale objecten beschikbaar) dat vervolgens op het scherm van de installatie wordt getoond. Hierdoor worden deze ‘trending topics’ verbonden met onze geschiedenis.
Wanneer je een tweet met de hashtag #DTW13 verstuurd, kan jouw bericht geanalyseerd worden door de installatie. Benieuwd welk archiefmateriaal bij jouw tweet past? Stuur dan snel een berichtje!
Trending Topics Live! is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, in samenwerking met DROPSTUFF.nl, Heinze Havinga en Frank-Jan van Lunteren, Open Sahara en Triptic. Trending Topics Live! maakt gebruik van archiefmateriaal van Beeld en Geluid, het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven en Europeana. Trending Topics Live! is een project van Volt, de nieuwe digitale experience over media en technologie die de gemeente Eindhoven, stichting Trudo en Beeld en Geluid willen realiseren op Strijp-S.
www.voltnl.nl | @VOLTNL
—-
Visie & roadmap stedelijke verlichting Eindhoven 2030
Verlichting in de openbare ruimte op dusdanig vernieuwende wijze inzetten, dat het bijdraagt aan de kwaliteit van leven in de stad. Dat is de ambitie die de gemeente Eindhoven voor ogen heeft.
Net als andere gemeentes wordt Eindhoven voor nieuwe uitdagingen gesteld door de opkomst van nieuwe technologieen voor openbare verlichting en smart cities aan de ene kant en beperkte overheidsmiddelen aan de andere kant. De gemeente heeft gekozen om het Intelligent Lighting Institute van de Technische Universiteit Eindhoven opdracht te geven tot het uitwerken van een visie en roadmap met als scope 2030. De roadmap is inmiddels vastgesteld door het gemeentebestuur en er wordt gezocht naar partners die de komende jaren de stad in willen zetten als proeftuin voor slimme lichtoplossingen.
In het project is eerst onderzocht welke drijvers voor veranderingen de toekomst van de stad zullen gaan bepalen. Vervolgens is hiermee een scenario voor Eindhoven in 2030 ontwikkeld en is gekeken hoe dit scenario ook echt gerealiseerd zou kunnen worden met de technologie die de komende jaren beschikbaar komt.
Voor meer info:
http://www.ili-lighthouse.nl/RoadmapEhv2030EN.html
http://www.eindhoven.nl/slimlicht
—-
Stadlab Amsterdam
Stadlab Amsterdam is een platform voor Amsterdammers om samen op nieuwe manieren aan de vitaliteit en leefbaarheid van hun stad te werken. Stadlab Amsterdam gaat over projecten en het concreet herontwerpen van de stad, maar ook over het inrichten van de stad als leeromgeving en het ontdekken van nieuwe ontwerpprincipes. We detecteren initiatieven in de stad die reeds aan het experimenteren zijn.
Onder de noemer Stadlab worden er verschillende evenementen georganiseerd met betrekking op herontwikkeling, tijdelijkheid, lokale democratie, ondernemen in de wijk en coöperatieve gebiedsontwikkeling.
Wil je op de hoogte blijven van de Stadlab programma’s? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!
—-
Een Programma voor Victory Boogie Woogie
“Het programma dat ik geschreven heb is voor Victory Boogie Woogie in de zin dat het een programma is voor het bestuderen van de Victory Boogie Woogie. Het is ook bedoeld als een eerbetoon voor de Victory Boogie Woogie en voor Mondriaan.
Aanleiding voor het schrijven van het programma is de Call For Code uitgeschreven door
Setup en Gemeentemuseum Den Haag voor 7 Maart 2013. Voor mijzelf zijn er twee extra redenen.
Ten eerste mijn belangstelling voor het gebied “Creative Programming”, die hoort bij mijn werk.
Ten tweede mijn project van eind jaren ‘90 dat heeft geleid tot één programma waarvan de output is geïnspireerd op een aantal verschillende compositietypen. Over dat programma heb ik nadien gepubliceerd in Leonardo en in Matematica e Cultura. Mijn programma van toen stopt vóór de Boogie Woogies, die ik destijds als té complex, voor mij althans, beschouwde.
Nu in 2013 heb ik een nieuw programma geschreven, dat mijn oude principes uitbreidt. De nieuwe code is in Processing (Java) in plaats van het achterhaalde Turbopascal en is specifiek voor Victory Boogie Woogie – hoewel de ingrediënten ervan ook voor eerdere compositietypen gebruikt zouden kunnen worden. Mijn claim is dat het programmeren een manier is om naar Mondriaan’s werk te kijken, er vocabulaire voor te ontwikkelen, méér te zien en het beter te begrijpen. De code belichaamt zo nieuwe kennis. Of zoals Michael A. Noll mij recent schreef: “Art, design, mathematics, computers – all are interrelated today.”
Klik hier om verder te lezen
© Loe Feijs en TU/e
—-
The CitySDK Mobility API
The CitySDK Mobility API, developed by Waag Society is a layer-based data distribution and service kit. Part of CitySDK, a European project in which eight cities (Manchester, Rome, Lamia, Amsterdam, Helsinki, Barcelona, Lisbon and Istanbul) and more than 20 organisations collaborate, the CitySDK Mobility API enables easy development and distribution of digital services across different cities. The API is a powerful tool that helps governments and officials alike.
CitySDK Mobility links datasets through addressable, real-world objects. The organization of the information is extremely simple; there are nodes and information on these nodes. A node can be anything; a landmark, a bus-stop, a stretch of road, a town or a public transport line. All nodes are a node
, but there are multiple types of nodes which are treated specially: these are route
, region
, ptstop
and ptline
. A route is a series of nodes in a particular order. A region is a node that represents a formal administrative region. Since the API also deals with open government data, it is convenient to have these nodes available as a shortcut. This allows for easy attachment of data on towns, suburbs and neighborhoods. We define the country as level 0, the provinces as 1, the municipalities as level 3 (level 2 is for larger regions that are not provinces, like Stadsregio Amsterdam), quarters (‘wijken’) are level 4, neigborhoods are level 5. Amsterdam also defines an even smaller area, level 6. We are assessing whether to bring these levels in line with the levels as used in OSM, so this may change. ptstop
and ptline
nodes represent public transport stops and lines.
CitySDK project site
CitySDK Mobility API endpoint
Visualisation of CitySDK Mobility data
—-
Playable City
From street art to street games, in the last five years Bristol has put itself on the map by inviting residents and visitors from across the world to join in its playful approach to public spaces, and engage with the city’s creative and cultural future. In 2012, Bristol’s Watershed launched The Playable City Award, a £30,000 prize and package of support to make something playable in Bristol.
The Playable City is a new term, imagined as a counterpoint to ‘A Smart City’. A Playable City is a city where people, hospitality and openness are key, enabling its residents and visitors to reconfigure and rewrite its services, places and stories. It is a place where there is permission to be playful in public. The Playable City Award is part of Watershed’s ongoing investigation into this theme.
—-
BMW Guggenheim Lab has released a new resource, ’100 Urban Trends’, a glossary of the most talked about urban ideas collected from two years of programs, workshops and projects in NYC, Berlin and Mumbai. It aims to identify the top trends in urban thinking as they were discussed in the three locations.
Each glossary offers 100 contextualized definitions that apply to the way we understand, design, and live in cities. They are new and old, classic and ephemerally fashionable. Each definition concludes with an example of a Lab program that illustrated the relevance and context of that term. The top trends include:
- 3-D Printer – the rise of 3-D printers in rapid prototyping has popularized and democratized the creation of objects at an individual level. 3-D printers are changing the way we understand and construct our built environment.
- Bike Politics – this refers to the debate on greater bike infrastructure in cities, from the need for more bike lanes and more secure bike storage to better safety and traffic laws to reduce cyclist fatalities.
- Confronting Comfort – this is the practice of finding a balance between notions of modern comfort and the urgent need for environmentally responsible solutions that empower us all.
- Hacking The City – transforming the system of a city through informal actions by its own inhabitants.
- Collaborative Urban Mapping – today’s mapping offers the ability to display a plurality of data and information with a high level of precision. Produced through collaboration and open-source data sharing, they contain several layers of information in one single digital source.
- Maker Movement – a participatory, social culture that invites and inspires all kinds of people and communities to invent, build, and hack.
- Skill Share – a platform for individuals to exchange knowledge in order to create solidarity based on cooperation and generosity.
- Feel-Good Urbanism – this refers to the ubiquitous presence of certain frequently used terms that describe positive, politically correct practices in urban spaces and architecture.
- Right To Information – this guarantees Indian citizens the right to obtain information from the government about the activities of any government body or public authority owned, controlled, or substantially financed by the government.
- Urban Sensory Experience – this speaks to the vastly complicated network of human senses and interactions that impact the way one perceives and moves through the city.
—-
T#Walker 1.0 – Interactive artwork by Rolf van Gelder (2013)
T#Walker is a ‘Tweet-Walker’ (or -crawler): it pulls real-time tweets from Twitter and crawls its own way through the endless Twitter world, following found keywords. An animation will show the tweets, timestamps, tweeter avatars, tweeter location (if available) and QR-codes containing the tweet-links.
Interaction: visitors can influence the flow by tweeting keywords (marked with the special hashtag #twalker2013).
—-
Playcity Eindhoven
Maak een virtuele stedentrip – ontdek verbanden en speel samen met de vorm van de stad. Menselijke aanwezigheid maakt de stad van nu en de toekomst.
Voorbeeld
—-
Dit zevendaags publieksevent in De Witte Dame bestaat uit interactieve verbeelding, presentaties en activiteiten rond de zichtbare dynamiek van de stad. Play the Future is een meerjarig onderzoek naar nieuwe concepten in kunst en wetenschap binnen de thema’s Health, Energy en Mobility. Hierbij wordt gebruik gemaakt van nieuwe cultuurtechnologie, zoals Open Data en Internet of Things om maatschappelijke innovaties te ontwikkelen voor de urbane omgeving.
Dit evenement wordt mogelijk gemaakt in samenwerking met Bibliotheek Eindhoven, Fontys en de Gemeente Eindhoven.
Contact:
MAD emergent art center
T. 0402133032
info@madlab.nl
Locatie en Openingstijden: Bibliotheek Witte Dame
Maandag 09:00 – 20:00 uur
Dinsdag 09:00 – 20:00 uur
Woensdag 09:00 – 20:00 uur
Donderdag 09:00 – 20:00 uur
Vrijdag 09:00 – 20:00 uur
Zaterdag 09:00 – 17:00 uur
Zondag 13:00 – 17:00 uur